Na stres, w większym lub mniejszym stopniu, jest narażony każdy z nas. Jednych stres mobilizuje, innych paraliżuje, jednak prawie zawsze jesteśmy w stanie, w miarę dokładnie, określić jego działanie na nasz organizm. Czy działanie stresu można niwelować tylko za pomocą środków syntetycznych? Odpowiedź brzmi: NIE!

Z racji tego, że nasz organizm skutecznie, każdego dnia, nasycany jest solidna porcją „chemii”, głównie w jedzeniu, warto poważnie zastanowić się nad naturalnymi sposobami walki ze stresem. Natura obdarzyła nas szeregiem leczniczych roślin, które koją negatywne skutki działania stresu.

Naturalne sposoby na stres

Wśród wielu zastosowań rumianku nie należy pomijać jego zbawiennego działania na poszarpane nerwy. Rumianek może być używany w stanach histerii, koszmarów, bezsenności, niepokoju lub pobudzenia. Jeżeli chcemy się wyciszyć, uspokoić należy zaparzyć rumianek . Innym sposobem na przygotowanie wywaru z tej rośliny jest dodanie jej suszonych kwiatów do zwykłej herbaty.

rumianek-ziolo

Jednym z tajników spokoju mnichów buddyjskich jest pewien aminokwas – L-teanina – zawarty w zielonej herbacie. Badania medyczne jasno potwierdzają, że ten związek chemiczny pozwala zahamować rosnące tętno
i ciśnienie krwi. Zielona herbata ma również działanie uspokajające – zmniejsza stres i niepokój, stabilizuje nastrój. Pozytywne skutki przynosi picie już trzech kubków zielonej herbaty w ciągu doby.

Olejki eteryczne zawarte w chmielu również posiadają działanie uspokajające. Co więcej – to działanie jest mocniejsze niż w przypadku melisy i waleriany! Sam aromat szyszek chmielu posiada właściwości kojące nasze nerwy. Osoby, które mają problem z zaśnięciem mogą wypić napar z szyszek chmielu przed snem. Ponadto szyszki chmielu można włożyć do wnętrza poduszki – to również powinno rozwiązać problemy z zasypianiem.

walerina

Kozłek lekarski, zwany również jako waleriana, to ziołowy środek uspokajający, który powodować może wzmożoną senność, dlatego polecany jest osobom, które cierpią na problemy z sennością. Zapach waleriany nie jest zachwycający, dlatego też najbardziej popularna jest ona w postaci kapsułek. Waleriana, aby przyniosła pożądane skutki, powinna być zażywana wieczorem. Można ją łączyć również z innymi ziołami (np. z rumiankiem).

Bardzo dobrym rozwiązaniem na zszargane nerwy jest kubek zaparzonej melisy. Melisa poprawia również zapamiętywanie i znacznie zwiększa zdolność koncentracji. Jej nadmiar może natomiast powodować zwiększenie poczucia niepokoju.

lawenda zioło

Aromat lawendy posiada działanie odprężające, czego zasługą jest, prawdopodobnie, występowanie linalolu. Linalol to związek chemiczny, który osłabia aktywność ośrodkowego układu nerwowego. Jeżeli chcesz poczuć odprężenie warto umieścić w pomieszczeniu, w którym często przebywasz, gałązkę lawendy.

Pamiętajmy o jednym – układ nerwowy każdego z nas jest inny. Dlatego też nie należy przesadzać
z dawkowaniem ziół, mimo że są to farmaceutyki naturalne, ponieważ i one posiadają swoje działanie uboczne. Zacznijmy od małych „porcji”, a jeżeli jest taka potrzeba zawsze można dawkę delikatnie zwiększyć. Przed zażyciem preparatów zielnych warto więc skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

4 komentarze

  1. julita_mala

    Należy dodać, że kobiety w ciąży powinny ostrożnie dobierać zioła. Niektóre z nich mogą zagrozić dziecku.

    Odpowiedz
  2. julita_mala

    Jasne! Po urodzeniu dziecka nie mogę już spokojnie pić mięty (na zgagę), szałwii (na dziąsła) czy imbiru (uwielbiałam go pić z herbatą i miodem na przeziębienie).
    A z roślin mój przeulubiony rabarbar, też niestety nie jest zalecany przy karmieniu piersią:(

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany