Sen zajmuje człowiekowi około 1/3 jego życia. Dzięki niemu jesteśmy w stanie prawidłowo się rozwijać i regenerować. Naukowcy udowodnili, że bez snu człowiek jest w stanie funkcjonować przez około 3 doby, natomiast długotrwałe przebywanie w stanie bezsenności może doprowadzić nawet do zgonu. Jakie są więc zasady prawidłowego snu?

drzemka

Nie wszyscy z nas potrzebują tej samej ilości snu – jedni czują się wypoczęci po 6 godzinach spania, innym nie wystarcza 9 godzin. Bez względu na długość snu, aby nasz był on zdrowy, należy przestrzegać kilku kluczowych zasad:

– nie rozpamiętuj negatywnych zdarzeń, które miały miejsce w ciągu dnia – stres nie sprzyja zaśnięciu,

– zadbaj o wygodny, ergonomiczny materac, który będzie dopasowany do Twojej sylwetki,

– pamiętaj aby kołdra, poduszki i prześcieradło były wykonane z materiałów przepuszczających powietrze,

– relaksacyjna, spokojna muzyka pozwoli Ci się wyciszyć, co sprzyja zasypianiu,

– zwróć uwagę, gdzie znajduje się Twoja sypialnia – powinna być umiejscowiona w spokojnym miejscu, z dala od np. ruchliwej drogi,

– zadbaj o to, aby pomieszczenie, w którym śpisz, było odpowiednio zaciemnione,

– unikaj przed snem spożywania napojów zawierających kofeinę (np. napoje energetyczne),

– nie objadaj się przed snem (optymalny czas ostatniego posiłku to 2 – 3h przed snem),

– idź spać dopiero wtedy, kiedy rzeczywiście czujesz się senny,

– nie staraj się pracować w łóżku – pracując w pozycji leżącej, będziesz stymulować sen w nienaturalnym dla niego momencie, a z drugiej strony – opadające powieki uniemożliwią Ci efektywną pracę.

Jeżeli zaczną się pojawiać u Ciebie problemy ze snem, nie staraj się od razu sięgać po środki farmaceutyczne. Zacznij od zastosowania powyższych zasad. Jeżeli jesteś osobą np. nerwową możesz spróbować terapii naturalnej w postaci ziół. W sytuacji gdy po dłuższym czasie jakość snu się nie poprawi – jest to znak, że należy udać się do lekarza rodzinnego.

Pamiętaj! Zdrowy sen to podstawa funkcjonowania Twojego organizmu!

 

2 komentarze

  1. julita_mala

    O proszę, i tu mowa o ziołach – rumianek zachwalam:) Na mnie osobiście działa też szklanka ciepłego mleka.
    Co do samego leżenia już w łóżku, polecam spanie na boku – nic nie rozprasza tak jak jest to w przypadku leżenia na plecach czy brzuchu. Chociaż w sumie mężczyźni pewnie najbardziej lubią spać na przuchu, bo im nic nie przeszkadza;)

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany