Czosnek, w powszechnym mniemaniu, cechuje się przede wszystkim nieprzyjemnym smakiem
i zapachem. Podobno odstrasza też wampiry. Prawda jest nieco bardziej skomplikowana. Czosnek jest niezwykle cennym dla człowieka warzywem, które posiada m.in. właściwości antynowotworowe. Warto go również stosować w okresie jesienno – zimowym w celu podniesienia odporności organizmu. Co jeszcze kryje w sobie czosnek?

Właściwości czosnku znane są od bardzo dawna. Już 4 500 lat temu w Egipcie, czosnek podawany był niewolnikom budującym piramidy, aby dodać im wigoru i strzec przed chorobami. Jest przysmakiem wśród ludności arabskiej. Znany jest jako naturalny antybiotyk. Wpływa też niezwykle pozytywnie na libido.

Czosnek należy do rodziny amarylkowatych i jest obecny właściwie na całym świecie. Istnieje około 260 gatunków tej pożytecznej rośliny (w samej tylko Polsce – 16), która rośnie prawie we wszystkich strefach klimatycznych.

Czosnek składa się w większości z wody (około 60%) oraz węglowodanów (około 33%). Ilość, jaką przeważnie spożywamy (około 5 g), dostarcza organizmowi 7 kcal. W czosnku znaleźć można ponadto lotne i organiczne związki siarkowe (allinę i skordyninę A i B). Specyficzny zapach oraz lecznicze właściwości pojawiające się po zmiażdżeniu czosnku otrzymujemy dzięki zmianie alliny w allicynę. Czosnek to również potas, żelazo, flawonoidy, witaminy
z grupy B, witamina C oraz magnez.

Czosnek i jego lecznicze właściwości

Ząbek czosnku jest miejscem gdzie w dużych ilościach znajdują się antyoksydanty. Antybakteryjne działanie czosnku pomaga również zapobiec chorobie nowotworowej, poprzez spowolnienie procesu dzielenia się komórek rakowych. Przede wszystkim – czosnek działa jak naturalny antybiotyk. Zawiera on również bardzo wysokie stężenie siarki, czosnekselenu oraz flawonoidów, które zapobiegając uszkodzeniu komórek – walczą
z nowotworem. Gdy czosnek zostanie rozgnieciony, wydziela się związek o nazwie allicyna, który ma działanie antybiotykowe i przeciwgrzybicze. Najbardziej efektywne jest oczywiście jedzenie czosnku na surowo.

Codzienne spożywanie tylko jednego ząbka czosnku może spowodować zmniejszenie ryzyka wystąpienia m.in.: raka piersi czy prostaty. Czosnek powoduje również obniżenie ciśnienia krwi i poziomu złego cholesterolu. Ponadto Czosnek wykazuje działanie przeciwutleniające oraz zmniejsza ilość wolnych rodników. To cenne dla nas warzywo obniża poziom cukru we krwi, koi bóle głowy i pomaga w zasypianiu.

Pamiętajmy jednak, że nie wolno przesadzać z jego ilością. W zbyt dużej ilości czosnek może wywołać m.in.: problemy żołądkowe, ból głowy lub biegunkę. Ponadto, czosnek powoduje rozrzedzenie krwi, więc nie powinien być spożywany przez co najmniej siedem dni przed operacją. Warzywo może wchodzić w interakcję z niektórymi lekami, dlatego, jeżeli planujemy długotrwałą kurację czosnkową, warto zasięgnąć porady u specjalisty.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany