Rodzina dyniowatych obejmuje aż 760 (!) gatunków. Należą do nich m.in.: melony, cukinie, ogórki czy arbuzy. Swój wizerunek zawdzięcza przede wszystkim amerykańskim produkcjom filmowym traktującym o Haloween. Warto spojrzeć nieco dokładniej na tę roślinę, ponieważ oferuje nam ona
o wiele więcej, niż tylko walory ozdobne i smakowe.

Według powszechnej opinii dynia pochodzi z terenów Ameryki Środkowej. W Europie pojawiła się w XV wieku za sprawą Krzysztofa Kolumba. Zdobyła ona na kontynencie europejskim niezwykłą popularność – w wieku XVI była uprawiana niema w każdym zakątku Starego Kontynentu. Co więcej – głęboko wierzono, że nasiona dyni dodają panom wigoru podczas miłosnych igraszek.

dynia pestki

Dynia i jej wartości odżywcze

Dynie są bez wątpienia bogatym źródłem witamin (szczególnie A, B1, B2, C, PP) oraz składników mineralnych, takich jak m.in.: fosfor, żelazo, wapń, potas i magnez oraz beta-karoten (w organizmie przekształca się w witaminę A).

Dynia nie tuczy – jest rośliną niskokaloryczną, bogatą w białko. Celuloza w niej zawarta wspomaga odchudzanie, poprzez przyspieszenie metabolizmu. Dynia zawiera także pektyny i kwasy organiczne. Ponadto jest zalecana jako środek odkwaszający organizm oraz moczopędny. Gotowana lub surowa dynia jest pomocna w chorobach układu krążenia oraz nieżytach układu pokarmowego.

Pestki dyni

Pestki dyni zdobywają coraz większą popularność wśród mężczyzn, ponieważ zapobiegają rozrostowi i zapaleniu gruczołu krokowego – prostaty. Schorzenie to obecne jest wśród 3/4 populacji mężczyzn w Europie i Ameryce Północnej. Ponadto, pestki dyni to najbardziej przystępne źródło łatwo przyswajalnego cynku, który niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania włosów i paznokci. Często ich spożycie zalecane jest w trakcie leczenie chorób skóry, takich jak trądzik czy opryszczka. Dzięki dużej zawartości kukurbitacynów, świeże pestki stosowane są przeciwko tasiemcom i robaczycy.

Olej, który stanowi około 1/3 objętości pestki zawiera niezwykle dużo fitosteroli i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Hamują one odkładanie się w tkankach cholesterolu, co sprzyja działaniom profilaktycznym przeciw miażdżycy. Zawiera również, w dużych ilościach, kwas linolowy i olejowy, potas, selen i cynk oraz witaminy: E, B1, B2, B6, A, C i D.

Olej z pestek dyni, który tłoczony jest na zimno, powinien być używany do sałatek i innych potraw przygotowywanych na zimno. Nie powinno się go również ogrzewać. Ponadto, w celach kosmetycznych, olej z pestek dyni polecany jest dla skóry suchej, łuszczącej się, pękającej.

A dla osób lubiących spędzać czas w kuchni, polecamy bardzo prosty przepis na zdrową i przepyszną marynowaną dynię:

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany