O tym jak istotna jest woda w naszym życiu świadczy teoria, którą naukowcy głoszą od lat – życie powstało właśnie w wodzie. Ta przezroczysta ciecz jest niezwykle istotna zarówno na poziomie pojedynczych komórek, jaki i całych ekosystemów. Jaka rolę natomiast odgrywa woda w organizmie człowieka?

Woda jest jednym z najistotniejszych składników ludzkiego ciała – zajmuje około 60 – 70% jego masy, dlatego tak ważne jest aby dbać o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu (szczególnie podczas wysiłku fizycznego oraz podczas wysokich temperatur).

rola wody

Woda w organizmie człowieka jest przede wszystkim niezbędna w procesie oczyszczania organizmu z toksyn poprzez wchłanianie pozostałości metabolizmu i usuwanie ich przez limfę i krew z organizmu. Jeśli proces taki jest zaburzony w jakimkolwiek stopniu, następuje odkładanie się toksyn w tkance tłuszczowej, kościach lub tkance łącznej. Woda pomaga również w optymalizacji pracy jelit. Woda ma ponadto za zadanie utrzymanie stałej, właściwej dla funkcjonowania, temperatury ciała.Pomaga w rozpuszczaniu pokarmów oraz ich transporcie. Dzięki wodzie możliwe jest nawilżanie stawów, gałki ocznej czy błony śluzowej.

Woda w procesach życiowych

Wodę tracimy w ramach różnych procesów – oddychanie, trawienie, wysiłek fizyczny to tylko niektóre z nich. A z racji tego, że ludzi organizm nie ma właściwości pozwalających na przechowywanie wody, niezbędne jest jej właściwe uzupełnianie. Większość osób sięga po szklankę wody dopiero w momencie pojawiania się suchości w ustach, jednak trzeba pamiętać, że jest to już dosyć późne stadium pragnienia. Pamiętajmy, aby starać się do tego nie dopuścić poprzez regularne spożywanie wody. Według ekspertów, dorosły człowiek powinien przyjąć od 1,5 do 2 litrów wody w ciągu doby. Jasne jest, że podczas wysiłku fizycznego lub gorączki człowiek traci więcej wody, więc i to zapotrzebowanie jest większe.

Należy koniecznie pamiętać, że zapotrzebowanie na wodę zwiększa się, jeżeli:

  • w diecie występuje wysoka zawartość białka,
  • spożywasz dużo sodu, np w postaci soli,
  • spożywasz dużo kofeiny (kawa, cola lub napoje energetyzujące),
  • w diecie występuje wysoka zawartość błonnika,
  • nadużywasz alkoholu.

zawartosc_wody_w_organizmie

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany