Ciągle słyszymy jaki zły wpływ na nasz organizm ma cukier rafinowany. Spróbujmy więc zastanowić się i odpowiedzieć dlaczego właściwie cukier rafinowany jest szkodliwy dla naszego zdrowia.

Jak otrzymuje się cukier rafinowany

Cukier rafinowany otrzymuje się w wyniku działania różnych procesów chemicznych i fizycznych, którym poddaje się buraki cukrowe lub trzcinę cukrową. W efekcie cukier ten składa się w 99,7% z sacharozy, która pozbawiona jest wszelkich witamin, soli mineralnych, substancji aktywnych biologicznie. Swoją białą barwę cukier rafinowany zawdzięcza działaniu chlorku wapnia – trucizny.

rafinowany

Jak cukier rafinowany działa na nasz organizm

Cukier rafinowany jest odbierany przez nasz organizm jako substancja czysto chemiczna. Aby taki produkt został wchłonięty, muszą być do niego dołączone różne substancje. W naturalnym produkcie, a więc buraku, wszystkie te substancje są obecne, natomiast cukier rafinowany ich nie posiada. Skutkuje to oddawaniem przez organizm substancji z własnych zapasów np. wapnia z zębów – co prowadzi do próchnicy, czy też żelaza i innych pierwiastków z krwi co prowadzi do anemii, cukrzycy. Liczne badania potwierdzają to, że dieta bogata w cukier prowadzi do zaniku naczyń krwionośnych, zwyrodnienia komórek, chorób nowotworowych. Warto dodać, iż obecnie cukier rafinowany dodawany jest do wielu produktów leżących na sklepowych półkach. Ciężko jest więc znaleźć produkt niemający w swoim składzie cukru rafinowanego.

Zamienniki cukru rafinowanego

Spożywanie zbyt dużej ilości cukru może doprowadzić do cukrzycy, a wówczas potrzebować będziemy diety cukrzycowej. Cukier rafinowany posiada wiele zamienników zwanych ogólnie środkami słodzącymi. Warto jednak zaznaczyć, że niektóre z nich mają jeszcze gorszy wpływ na nasze zdrowie niż sam cukier. Wyróżniamy trzy rodzaje zamienników cukru rafinowanego:

  • syntetyczne zamienniki cukru rafinowanego – aspartam, acesulfam K, sacharyna, sukraloza;
  • półsyntetyczne zamienniki cukru rafinowanego – sorbitol, mannitol, izomalt, maltitol, laktitol, ksylitol (cukier brzozowy);
  • naturalne zamienniki cukru rafinowanego – nierafinowany cukier, miód, syrop z agawy, fruktoza, stewia, cukier palmowy nierafinowany, syrop klonowy, syrop glukozowo-fruktozowy, melasa z trzciny cukrowej lub buraka cukrowego, syrop słodowy orkiszowy, z brązowego ryżu lub daktyli.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany