O zaparciach w ciąży mówi się, gdy w ciągu tygodnia kobieta wypróżnia się mniej niż trzy razy, stolec jest twardy, a wypróżnianie sprawia ból. Ciężarne są bardziej narażone na zaparcia z powodu wysokiego poziomu progesteronu oraz przez ucisk, jaki wywiera powiększająca się macica na jelita. Jednak powodem tej dolegliwości j bywa równie nieodpowiednia dieta ciężarnej. Sprawdź, jak pozbyć się zaparć w ciąży i jak im zapobiegać.

Skąd te zaparcia?

Pierwszym winnym zaparć w ciąży jest progesteron. Hormon ten powoduje, że mięśnie rozluźniają się, co utrudnia przesuwanie się treści jelitowych. Pod koniec drugiego trymestru dochodzi do tego ucisk na jelita, jaki wywiera rosnący płód w macicy. Oczywiście również przyjmowanie suplementów ciążowych nie jest tu bez znaczenia. Zawierają one zwykle sporą dawkę żelaza, które przyczynia się do zaparć. Nie bez znaczenia ma tu też brak lub zmniejszona aktywność fizyczna. Bywa tak, że ciężarna nie może wykonywać ćwiczeń, lecz często kobiety rezygnują z jakiejkolwiek aktywności fizycznej tylko z powodu odmiennego stanu. A brak ruchu to kolejny powód dla jelit do zwolnienia pracy. Wszystkie te czynniki mogą działać wspólnie na rzecz powstawania problemów z wypróżnianiem, wpływać na gęstość stolca i częstotliwość wypróżnień. Niestety brak jakichkolwiek zmian i nieprawidłowa dieta może doprowadzić ciężarne do przykrych i niebezpiecznych dla zdrowia konsekwencji. Jedną z nich jest powstawanie żylaków odbytu, czyli hemoroidów, których niestety trudno jest się pozbyć bez odpowiedniego leczenia farmakologicznego, zwłaszcza gdy nie można takiego przyjmować.herbata-owocowa-zaparcia

Jak zapobiegać zaparciom?

Przede wszystkim w celu zapobiegania zaparciom w ciąży należy odpowiednio wcześnie wprowadzić dietę bogatą w błonnik i spożywać dużą ilość płynów. Warto zaznaczyć, że sam błonnik, bez wody, nic nie zdziała, a nawet pogorszy stan zaparć. By zaparcia nie pojawiły się w ogóle, zwykle wystarczy spożywanie minimum 1,5 litra niegazowanej wody mineralnej dziennie. Ciężarnym poleca się również herbaty owocowe oraz soki z miąższem, które zawierają błonnik. Oczywiście, cała dieta przyszłej mamy powinna opierać się na racjonalnie skomponowanej diecie. Dlatego zaleca się przede wszystkim spożywanie surowych owoców i warzyw, które są bogate w błonnik. W jadłospisie powinny znaleźć się rośliny strączkowe, jak fasola czy soczewica oraz pełnoziarniste pieczywo. W diecie ciężarnej nie powinno również zabraknąć produktów mlecznych fermentowanych, czyli jogurtów, maślanek czy kefirów. Są to produkty, które poprawiają mikroflorę bakteryjną w jelitach i przyśpieszają trawienie.

Walka z zaparciami

Zarówno przy profilaktyce, jak też przy leczeniu zaparć zaleca się ciężarnym spożywanie naparu z siemienia lnianego. Doskonale wyrównuje on pracę jelit i działa oczyszczająco. Dobrym zwyczajem jest też dodawanie ziaren siemienia lnianego, jak też innych ziaren do różnych potraw. Polecanym sposobem na zaparcia jest zjedzenie kilku suszonych śliwek. Należy jednak uważać z ich ilością, ponieważ w zależności od organizmu, mogą one wywołać reakcję bardzo gwałtowną. Mogą również powodować wzdęcia. Trochę lżejsze, ale podobne działanie, polecane w profilaktyce, mają inne suszone owoce, jak morele, figi, czy daktyle. Istnieją również leki na zaparcia, których stosowanie może zalecić lekarz, jeśli zmiana diety oraz wprowadzenie aktywności fizycznej nie przynosi efektów. Po bardziej obszerną wiedzę na temat sposobów i leków na zaparcia, zajrzyj na www.stopzaparciom.pl.

Aktywność fizyczna w ciąży przeciw zaparciom

zaparcia-w-ciazy-sportJeśli ciąża przebiega prawidłowo i nie ma żadnych przeciwwskazań do umiarkowanej aktywności fizycznej, jest to jedna ze skuteczniejszych metod zapobiegania i leczenia zaparć. Gdy kobieta się rusza, ruszają się również jelita. Dochodzi do przyśpieszenia ich perystaltyki, skuteczniejszego przesuwania się masy kałowej i regularnego wypróżniania. Nie trzeba jednak ćwiczyć na siłowni, biegać czy uprawiać aerobik. Do poprawy pracy jelit wystarczy zwykłe chodzenie, umiarkowane ćwiczenia jogi czy pływanie. Czasem wystarczy wybrać się raz dziennie na spacer na świeżym powietrzu, by wypróżnienia były regularne. Jednak najlepszym połączeniem w profilaktyce i walce z zaparciami w ciąży jest aktywność fizyczna oraz racjonalna dieta bogata w błonnik i płyny.

5 komentarzy

  1. Asia

    przydatny ten post 😉 Choc ja na zaparcia stosowałam dicopeg bo nie chciałam się meczyć dłuzej a wiedziałam że to bezpieczny lek jest. 😉

    Odpowiedz
    • Artur
      Artur

      Jeżeli nie ma wyjścia to trzeba stosować leki, jednak zawsze warto zapytać swojego lekarza o jakieś metody „naturalne” 🙂

      Odpowiedz
  2. patrycja

    w pierwszym etapie ciazy naprawde pomagaly mi zielone herbatki. ale z czasem, gdy zachcianki robily sie wieksze to i trudno bylo sobie poradzic z wyproznianiem czy gazami ;/ nie pomagal juz blonnik, siemie lniane czy woda z cytryna. wrecz przeciwnie nabawilam sie tylko zgagi. zgadzam sie z Asią mnie tez pomogl dicopeg 10g bardzo szybko pomagal mi zrzucic z siebie ten balast zlych nawykow 🙂

    Odpowiedz
    • Asia

      ja próbowałąm różnych domowych sposobów,jabłka śliweczki jakieś ziółka parzone przez babcie I nic nie pomagało,strasznie się bałam,że z tych zaparć zrobią mi się hemoroidy więc poszłam do apteki I farmaceutka poradziła mi Dicopeg 10g bardzo mi pomógł,bałam się takich środków ze działają gwałtownie,ale nic z tych rzeczy

      Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany