Nie ulega wątpliwości, że tłuszcze są bardzo potrzebne organizmowi człowieka. Należy jednak je odpowiednio dobrać, by nie wpłynąć negatywnie na swoje zdrowie. Niezwykle powszechne są wszelkie oleje roślinne i smalec. Który z nich należy wybrać?

Smalec

Smalec idealnie nadaje się do smażenia mięs i ryb. Jego ogromną zaletą jest to, że nie wsiąka w mięso i wysoka temperatura nie wpływa negatywnie na jego właściwości – nie wytwarza substancji trujących. Smalec skutecznie skraca czas smażenia potraw. Należy jednak pamiętać, że powinny stosować go wyłącznie osoby zdrowe. Nie nadaje się bowiem dla ludzi z podwyższonym poziomem cholesterolu, otyłością czy chorobami wątroby. Nie powinno się także podawać go dzieciom.

Olej słonecznikowy

Olej słonecznikowy stworzony jest do rozmaitych sałatek czy sosu winegret. Jego ogromną zaletą jest fakt, że zapobiega powstawania miażdżycy. Jest doskonały dla osób, które borykają się z wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Nie powinno się go stosować do smażenia, ponieważ wielonasycone kwasy tłuszczowe zmieniają się w wolne rodniki, które powodują nowotwory.

smalec czy olej

Olej rzepakowy

Olej rzepakowy jest używany jest do duszenia warzyw i mięs oraz smażenia ryb. Doskonale wpływa na stan zdrowia osób z podwyższonym poziomem cholesterolu oraz tych, którzy mają problemy z trądzikiem. Należy jednak pamiętać, że olej rzepakowy może zawierać kwas erukowy, uważany za jedną z przyczyn powstawania chorób nowotworowych.

Coraz bardziej powszechny staje się olej kokosowy, który uważa się za jeden z najzdrowszych tłuszczy. Doskonale nadaje się do smażenia mięs i ryb. Podczas wysokiej temperatury nie wytwarza bowiem szkodliwych dla organizmu człowieka substancji.

Nie ulega wątpliwości, że smażenie nie jest najzdrowszym sposobem przyrządzania potraw. Jeśli jednak ktoś nie potrafi z niego zrezygnować, powinien wybrać możliwie najzdrowszą wersję. W tym przypadku nie powinno się wybrać smalec czy olej kokosowy. Nie wytwarzają one bowiem szkodliwych dla organizmu człowieka trucizn.

Wiele osób uważa jednak, że rozmaite oleje roślinne doskonale nadają się do smażenia – są wówczas w wielkim błędzie. Zarówno olej rzepakowy, jak i słonecznikowy bardzo źle znoszą wysokie temperatury, wytwarzając coś w rodzaju trucizny, którą zdecydowanie należy unikać. Może bowiem wpłynąć bardzo negatywnie na nasz stan zdrowia. Skoro więc istnieją możliwości zdrowszego przygotowywania nawet smażonych potraw, powinno się z nich korzystać. Zdrowie jest najważniejsze, więc nie powinno się go zaniedbywać, ponieważ może to doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, które w konsekwencji mogą prowadzić nawet do śmierci. Czy warto tak się narażać?

Więcej o tym, który tłuszcz najlepiej nadaje się do smażenia, możecie zobaczyć w poniższym materiale:

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany