Cadillac to marka wręcz legendarna – modele samochodów sygnowane tą nazwą mają stałe miejsce w kulturze XX wieku. Owa legenda motoryzacji o imponującej długości sześciu metrów oraz szerokości dwóch, z silnikiem wręcz pożerającym benzynę stanowi symbol amerykańskiego luksusu. Wśród miłośników samochodu znajdowali się m.in. Salvador Dali, Fred Astaire, Elvis Presley czy Al Capone.

Cadillac wystąpił również w wielu filmach drogi, ale nie tylko – starczy wspomnieć obrazy takie jak „Zagubiona autostrada”, „Dzikość serca”, „Różowy Cadillac”, „Arizona Dream”. Co takiego ma w sobie ten wóz, że nieodmiennie fascynuje?

Cadillac, jak na legendę motoryzacji przystało, posiada bogatą historię. Marka narodziła się w roku 1902, gdy Henry Leland przejął fabrykę od… Henrego Forda. Zakład mieścił się w Detroit i to tutaj w 1903 roku powstał pierwszy pojazd marki – z jednocylindrowym silnikiem i mocą 10 KM. Rozwój technologiczny był jednak na tyle duży, że już 6 lat później silniki wyposażano w cztery cylindry. Stopniowo wprowadzano kolejne innowacje – elektryczne oświetlenie, elektryczny rozrusznik, dodawano kolejne cylindry i zwiększano moc silnika. Dynamiczny rozwój przerwała na krótko wojna, jednak już w latach 50 nastąpił triumfalny powrót Cadilaca.

Cadillac

Kryzys miał dopiero nastąpić. Cadillac nigdy nie był samochodem ekonomicznym – przykładowo model Eldorado z 1968 roku, o niezwykle charakterystycznej sylwetce, posiadał moc rzędu 340 KM oraz silnik 8 cylindrowy o pojemności ponad 7000 cm3. Można sobie tylko wyobrazić, jak wielkie było jego zapotrzebowanie na paliwo. Tymczasem lata 70 przyniosły naftowy krach. Stąd – należało szukać rozwiązań, które odpowiadałyby nowej sytuacji. Niestety – nie pomyślano o zmianie niezwykle żarłocznych silników.

Cadillac powrócił do łask w latach 90 ubiegłego wieku, a jego względnie dobra passa trwa do dzisiaj. Współczesne modele znacznie jednak różnią się od tych legendarnych. Marka nadal produkuje głównie samochody luksusowe, w wielu wypadkach w ramach serii limitowanych, niemniej jednak panuje dużo większa różnorodność. Do wyboru mamy modele w wersjach sedan, coupe, 2 i 4 – drzwiowe, ale również SUV-y, czy auta typu crossover. Większą wagę przykłada się do innowacji technologicznych w wyposażeniu – dotykowe ekrany, touchpady, siedzenia z programami masażu, kamery wyświetlające obraz z lusterka wstecznego, oraz inne, bardziej standardowe elementy, jak nawigacja, poduszki powietrzne czy wspomaganie kierownicy.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany