Trudno wyobrazić sobie lepszy synonim luksusu w dziedzinie motoryzacji, niż Porsche. Modele tej marki od wielu dekad budzą zachwyt, chociaż historia powstania koncernu oraz pierwszych wykonywanych projektów może budzić pewne kontrowersje – głównie ze względu na powiązania z ideologią nazistowską. Nie sposób jednak nie docenić eleganckiej sylwetki samochodów, jak i ich imponujących osiągów. Choć auta te są dostępne dla bardzo ograniczonego grona użytkowników (z uwagi na wysokie koszty zakupu i eksploatacji), miłośnicy motoryzacji nieodmiennie wykazują zainteresowanie nowymi modelami.

Koncern zajmujący się produkcją automobili został założony na początku lat 30 przez pochodzącego z Austro-Węgier konstruktora, Ferdynanda Porsche. Początkowo pracował on dla innych firm – m.in. Daimlera oraz Daimlera – Benza. W 1931 roku zdecydował się na stworzenie własnego zakładu produkującego sportowe samochody. Przełomem okazała się dla konstruktora propozycja od… Adolfa Hitlera. Wódz III Rzeszy zaproponował Ferdynandowi stworzenie „samochodu dla ludu” w roku 1934. Projektant wywiązał się z zadania, zyskując aprobatę Hitlera, zaś efektem jego pracy stał się Volkswagen Garbus. Wybuch wojny bynajmniej nie zahamował rozwoju marki – wybudowano fabrykę, w której obok szeregowych pracowników zatrudniani byli więźniowie obozów koncentracyjnych.

Równolegle, jeszcze przed wybuchem wojny rozpoczęto pracę nad samochodem marki Porsche. Trzeba było jednak kolejnego roku, by pojawił się pierwszy model – Porsche 64. Produkcja na większą skalę ruszyła jednak dopiero w okresie powojennym. Wówczas, w roku 1948 zadebiutował na rynku model Porsche 356, dzielący elementy konstrukcji z wspomnianym już VW Garbusem. Takie rozwiązanie było konieczne z uwagi na braki w zaopatrzeniu. Założyciel marki zmarł w 1951 roku, natomiast już w 1947 pieczę nad przedsiębiorstwem przejął jego syn. Ciekawostką pozostaje fakt, iż logo marki pozostaje niezmienne od momentu jej założenia – wyraźnie widać w nim inspirację herbem miasta, w którym powstała firma – Stuttgartu.

Porsche

Jeden z najsłynniejszych modeli o wyjątkowo charakterystycznej sylwetce – Porsche 911 – wprowadzono na rynek w roku 1963. Innowacyjna była nie tylko forma, ale również techniczne możliwości samochodu. Sportowy charakter podkreślał sześciocylindrowy silnik zlokalizowany z tyłu. Wkrótce oferta marki zaczęła być jeszcze bardziej zróżnicowana. Współcześnie projekty motoryzacyjne obejmują zarówno samochody sportowe, jak i kompaktowe, do codziennego użytku, auta z silnikiem diesla, a nawet czołgi (te ostatnie produkowane zresztą od lat 60 ubiegłego wieku).

Marka Porsche to nie tylko pojazdy – to cały styl życia, co jest przez producentów często podkreślane.

Stąd też na rynku nie brakuje m.in. kosmetyków, odzieży i innych akcesoriów sygnowanych nazwą marki. Mało tego, na terenie całej Europy są zakładane kluby skupiające miłośników (i posiadaczy) automobili Porsche. W Polsce działa obecnie jedna oficjalna instytucja tego typu. Jest umiejscowiona na terenie Lublina i może pochwalić się około 200 członkami – właścicielami zarówno nowych, jak i zabytkowych modeli.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany