Współcześnie samochody z segmentu B, a więc dostosowane do warunków jazdy w mieście przeżywają swoisty renesans – są oszczędne, dynamiczne, łatwo znaleźć dla nich miejsce do parkowania. Mało kto pamięta jednak, iż prawdziwa legenda motoryzacji z tej dziedziny – Mini Cooper, również został zaprojektowany głównie ze względów pragmatycznych. Jaka jest geneza powstania tego niezwykle charakterystycznego modelu oraz jak zmieniał się na przestrzeni lat? O tym poniżej.

Przyczyny powstania Mini były sprzężone z kryzysem paliwowym, który nastąpił w Wielkiej Brytanii. Po roku 1956 dostęp do ropy naftowej został znacząco ograniczony w wyniku konfliktów zbrojnych. W pewnym momencie władze rozważały nawet swoistą reglamentację oleju napędowego i benzyny dla obywateli. Konieczne było wdrożenie zmian – auta spalały zbyt dużo. Wprowadzenie na rynek samochodów małolitrażowych było zatem jedynie kwestią czasu. I tak, w październiku 1957 roku stworzono wstępny projekt oraz prototyp niewielkiego auta, który z uwagi na kolor lakieru był pieszczotliwie nazywany „pomarańczowym pudełkiem” („The Orange Box”). Owo pudełko stało się na tyle popularne, że było produkowane przez kilka kolejnych dekad.

W wersji pierwotnej nadwozie Mini było dwudrzwiowe. Co ciekawe, choć początkowo auto było produkowane jedynie na terenie Wielkiej Brytanii, jego ekspansja na inne rynki szybko sprawiła, iż fabryki pojawiły się w Hiszpanii i Portugalii, Belgii, we Włoszech, a także w Wenezueli i Urugwaju, Chile, a nawet w RPA. Wraz z rosnącą popularnością pojawiały się kolejne modele – utrzymane w konwencji sportowej, kombi, a nawet stanowiące przykład vanów czy pick – upów. Mini – będący niewielkim samochodem z definicji zdecydowanie więc zaczął zmieniać swoją charakterystykę. Mało tego, modele sportowe mogły pochwalić się sukcesami natury rajdowej. Stopniowo wzbogacano również wnętrze – dodano m.in. automatyczną skrzynię biegów. Główną zaletą Mini w pierwszych latach produkcji była jednak ich wyjątkowo korzystna cena. Stąd, w niedługim czasie stały się one swoistym symbolem lat 60.

mini

Współcześnie Mini od 2001 roku jest produkowane przez BMW. W ofercie niemieckiego koncernu znajdują się zarówno modele 2- jak i 3 drzwiowe, a także 4 – drzwiowe, kabriolety i inne. Wyposażenie bynajmniej nie ustępuje droższym autom z segmentu A. Dużą uwagę przywiązuje się do detali, obejmujących zarówno udogodnienia dla użytkowników (jak klimatyzacja, automatycznie regulowane lusterka, nawigacja), jak i elementy wzbogacające estetykę. Ceny Mini niestety odbiegają obecnie od propagowanych początkowo idei. Dzieje się tak m.in. dlatego, że auta posiadają dużo lepsze silniki zapewniające imponujące (jak na ten rozmiar) osiągi. Przykładowo – model z 2013 roku, Mini Cooper S mógł pochwalić się aż 192 KM, rozwijał prędkość do 235 km/h, a setkę osiągał w czasie poniżej 7 sekund. Można więc zauważyć, iż Mini przeszło prawdziwą rewolucję – od samochodu projektowanego dla oszczędności, po funkcjonalny, miejski pojazd.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany