Pierwsze kozie sery pojawiły się na rynku już w początkach XX wieku. Od tego czasu grono ich wielbicieli zaczęło się systematycznie powiększać. Dlaczego? Przede wszystkim produkty te posiadają liczne właściwości odżywcze, mogą być też spożywane przez osoby cierpiące na alergie pokarmowe. Jakie są inne zalety kozich pleśniowych serów? Przepisy oraz informacje na temat dietetycznych walorów znajdziecie poniżej.

Kozie sery mają francuski rodowód – a przynajmniej tak przyjęło się w świecie. Na rynku można znaleźć ich wiele rodzajów, różniących się konsystencją, kalorycznością, możliwościami obróbki termicznej a przede wszystkim – smakiem. Odżywcze właściwości sera koziego pleśniowego są od lat znane dietetykom. Dopiero niedawno jednak zostały odkryte przez szersze grono konsumentów. Intensywny, charakterystyczny smak oraz konsystencja niewątpliwie wyróżniają ten rodzaj nabiału. Warto jednak zwrócić uwagę także na wysoką zawartość fosforu, potasu czy witamin A, E, D oraz tych z grupy B, które w serach kozich występują dużo obficiej niż w nabiale na bazie mleka krowiego. Probiotyczne oddziaływanie serów kozich korzystnie stymuluje układ pokarmowy, a wapń jest dużo łatwiej przyswajalny, zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. Ser pleśniowy kozi zawiera mniej laktozy, przez co jest lekkostrawny, nawet dla osób borykających się z alergiami.

Produkty z mleka koziego są nie tylko zalecane przez dietetyków z uwagi na przyswajalność zawartych w nich witamin i minerałów. Ser pleśniowy kozi sprawdza się zarówno jako składnik przystawek, dań głównych, jak i deserów. Z jego pomocą można dodać charakteru wytrawnym wypiekom a nawet urozmaicić smak zupy. Przepisy (których więcej znajdziesz na http://chavroux.pl/kategoria/przepisy/) są niezwykle proste do zrealizowania. Poniżej kilka propozycji, które pozwolą w pełni docenić walory smakowe sera pleśniowego.

  • Do czego w pierwszej kolejności można zastosować ser pleśniowy? Przepisy można wykorzystać, by stworzyć wytrawne wypieki – tarty, quiche. Do przygotowania tych ostatnich wystarczy opakowanie mrożonego ciasta francuskiego (rzecz jasna można je przygotować samodzielnie), opakowanie sera pleśniowego Chavroux, 3 jajka, garść liści szpinaku, odrobina masła. By przygotować quiche układamy w średniej wielkości formie ciasto francuskie. Należy je obciążyć – np. ryżem lub suchą fasolą, a następnie podpiec przez około 10 minut w temperaturze 200°C, po czym dopiec – już bez obciążenia przez kolejnych 5 minut. W czasie, gdy piecze się ciasto mieszamy ser pleśniowy z ziołami oraz sparzonymi i odsączonymi liśćmi szpinaku. Warto całość masy przyprawić również startym ząbkiem czosnku bądź dwoma. Następnie należy dodać lekko ubite jajka. Masę wlać do podpieczonego ciasta i piec w rozgrzanym do 180°C piekarniku przez kolejne 30 minut (co jakiś czas sprawdzając, czy ciasto jest już gotowe, a farsz stężał).

kozi-ser

  • Ciekawą propozycję przekąski może stanowić także grillowany ser pleśniowy kozi. By przyrządzić potrawę wystarczy opakowanie sera, oliwa z oliwek bądź inny tłuszcz do smażenia, a także dodatki – wytrawne, jak oliwki, świeże bądź suszone zioła (oregano, bazylia czy majeranek) bądź słodkie – miód, suszone morele czy rodzynki. Istotnym jest, by miód lub inne składniki zostały podgrzane osobno. Ser pleśniowy kozi grilluje się dość szybko, toteż warto doglądać tego procesu i sprawdzać, czy ser rumieni się równomiernie.
  • Przepisy z serem pleśniowym kozim uwzględniają także „lżejszą” kuchnię. Mimo, iż sam ser zawiera w 100 gramach około 315 kcal, to warto dodać go np. do sałatki. Ser można także roztopić, by przygotować aromatyczny dressing. Z pewnością będzie to doskonała alternatywa dla majonezu czy sosu tysiąca wysp, które mogą zawierać w 100 gramach nawet 720 kilokalorii.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany