Alergie występują w odmiennych postaciach. Choć jednymi z częściej wspominanych są te charakteryzujące się nietolerancją któregoś ze składników jadłospisu, to kuchnia alergika ma niejedno imię. Tym razem chcemy pokazać, w jaki sposób konkretne produkty spożywane na co dzień mogą wspomóc walkę z objawami alergii wziewnej. Zapraszamy do lektury.

Alergia typu wziewnego stanowi jedno z częściej występujących uczuleń. Może mieć charakter sezonowy bądź całoroczny i jest związana z tym, że do organizmu poprzez inhalację dostają się określone substancje ze środowiska – pyłki, sierść zwierząt, a nawet kurz. Objawy z reguły mają gwałtowną formę, obejmują m.in. silny nieżyt nosa, podrażnienia gardła, łzawienie, a czasami nawet duszności. Kuchnia alergika wziewnego nie może się obejść bez potraw przyrządzonych z produktów, które dostarczą mu niezbędnych substancji wspomagających pracę układu immunologicznego.

Pierwiastki, które powinny znaleźć się w jadłospisie to przede wszystkim żelazopotas, magnez, wapń oraz sód. Można je znaleźć w wielu naturalnych produktach. Odporność organizmu mogą wspomóc m.in. cebula, czosnek, ale też bogate w antyoksydanty warzywa (jak bakłażan, ogórek, fasola szparagowa, cukinia – szczególnie zalecane dla alergików), czy zawierający selen drób (chude mięso z kurczaka bądź indyka). Nie do przecenienia jest także korzystne działanie kwasów omega-3 zawartych m.in. w tłustych rybach morskich czy niektórych typach olejów.

kuchnia alergika

Dodatkowo warto wzbogacić menu o potrawy ułatwiające odkrztuszanie i usuwanie zatorów z dróg oddechowych. Dobrze działają tutaj ciepłe napoje, buliony. Warto też sięgnąć po probiotyki (np. jogurty) – jednakże jedynie wtedy, gdy nie cierpimy na alergię krzyżową. Jakich jeszcze produktów unikać przy alergii wziewnej? W kuchni alergika nie powinny się znajdować znaczne ilości tłuszczy zwierzęcych, czerwone mięso, a także żywność, która ma podobną strukturę białkową, co niektóre pyłki. Wśród warzyw na „zakazanej” liście królują pomidory i seler, natomiast do pozostałych produktów najczęściej zalicza się orzechy ziemne, owoce morza, mleko krowie, jajka czy brzoskwinie. Warto skomponować swój jadłospis w oparciu o współpracę z doświadczonym dietetykiem.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany