W ostatnich latach można zaobserwować wzmożone występowanie alergii pokarmowych. Jedną z najczęściej występujących pozostaje nietolerancja glutenu, który jeszcze do niedawna wydawał się być wszechobecny. Kuchnia alergika może jednak być niezwykle zróżnicowana nawet w tym wypadku. Wystarczy przestrzegać podstawowych zasad i unikać niektórych produktów. Jakich? Wyjaśniamy poniżej.

Gluten to nic innego, jak białko pochodzenia roślinnego. Można go znaleźć głównie w zbożach i produktach, które powstały na ich bazie. Pszenica, owies, jęczmień czy żyto są dla osób uczulonych na gluten alergenami. Szczęśliwie – nawet w niewielkich sklepach nie brakuje pieczywa oraz innych produktów nie zawierających tych składników. Oprócz bułek, chleba czy makaronów trzeba uważać także na żywność garmażeryjną, półprodukty, przyprawy, przetworzone składniki (jak zupy w proszku itp.), sosy czy wyroby zawierające słód oraz ekstrakt słodowy.

Kuchnia alergika na diecie bezglutenowej może się jednak opierać o przepisy oparte na dużo zdrowszych, nieprzetworzonych składnikach. Wśród dań takiej kuchni prym wiodą te oparte na specjalnych makaronach, kaszach, niskobiałkowych produktach, nabiale oraz wszelkich warzywach i naturalnych wędlinach. Warto decydować się na zawierające jak najmniej konserwantów propozycje, szczególnie, że obecnie nie brakuje ich na sklepowych półkach.

Oczywiście dieta bezglutenowa ma pewne mankamenty – nie dostarcza na ogół wystarczającej ilości błonnika. Jednak i z tym można sobie poradzić dodając do posiłków więcej warzyw, takich jak na przykład brokuły czy warzywa strączkowe, a także spożywając napar na bazie siemienia lnianego.

kuchnia alergika

Warto pamiętać, że istnieje też żywność, która może wzmagać objawy nietolerancji pokarmowych. Należy do nich m.in. krowie mleko i jego przetwory, margaryna, a nawet pozornie niewinne buliony gotowane na kościach bądź rosół. Aby jeść zdrowo niepotrzebne jest jednak poświęcenie. Do składników menu szczególnie polecanych przy alergii należą m.in. zawierające kwasy omega-3 i omega-6 ryby morskie, bogate w białko roślinne warzywa – fasole różnego typu, groch. Uważać należy jednak na soję, bo bywa ona częstym czynnikiem alergizującym. Istotny jest też sposób przygotowywania potraw – układowi pokarmowemu nie sprzyja smażenie, grillowanie, dodawanie tłustych sosów. Mimo takich restrykcji, na diecie neutralizującej skutki alergii żywieniowych można jeść wartościowe, a przede wszystkim smaczne posiłki.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany