Z czym kojarzy nam się sformułowanie „świadome macierzyństwo”? Zapewne większość z nas bez trudu wymieni cechy odpowiedzialnej, mądrej i dobrej mamy. Warto jednak wiedzieć, że o świadome rodzicielstwo można zadbać jeszcze przed poczęciem dziecka. Tu pojawia się kolejna doskonale znana nazwa – kwas foliowy i suplementacja, którą należałoby wprowadzić przed planowaną ciążą.

Kwas foliowy – przygotowanie do ciąży

Zapewne wiele młodych kobiet zapyta dlaczego mają przyjmować preparat z kwasem foliowym (np. Folik) zanim zajdą w ciążę. Istotna jest tu idea przygotowania organizmu do ważnego zadania, jakim jest ciąża i późniejsze macierzyństwo. Warto bowiem zaznaczyć, że zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego również po porodzie, np. w okresie karmienia piersią. W tym miejscu przydatna jest wiedza na temat działania i znaczenia kwasu foliowego oraz innych składników preparatów takich jak Folik i Folik Mama.

Kwas foliowy – niedobory, działanie

Według wielu specjalistów o świadomym planowaniu macierzyństwa można mówić już kilka miesięcy przed zajściem w ciążę. W tym czasie organizm kobiety oczyści się np. z przyjmowanych leków czy też używek. To także okres, w którym można zadbać o zdrowie i kondycję, a także rozpocząć świadomą suplementację – głównie chodzi tu o kwas foliowy. Choć mówi się o tym, że organizm kobiety potrzebuje min. 3 miesięcy na te swoiste „porządki”, można oczywiście zacząć suplementację później, również po poczęciu, o czym poinformuje lekarz prowadzący ciążę. Kwas foliowy jest niezwykle istotnym składnikiem, szczególnie dla kobiet, które stosowały preparaty antykoncepcyjne (utrudniają wchłanianie kwasu foliowego).

Warto wiedzieć, że niedobory tej substancji wpływają na wiele obszarów funkcjonowania organizmu. Mogą np. przyczynić się do powstania anemii megaloblastycznej, wpływają na rozwój miażdżycy, zwiększają ryzyko udaru mózgu i choroby niedokrwiennej, a także wystąpienia zaburzeń psychicznych, łącznie z depresją. Z punktu widzenia przyszłej mamy najistotniejsze jest jednak to, że suplementy takie jak Folik, mają zapobiegać rozwojowi wad cewy nerwowej u płodu. Dlatego właśnie lekarze zalecają przyjmowanie ich co najmniej miesiąc przed zajściem w ciążę oraz w pierwszym trymestrze (Folik, Folik Mama 1). Oczywiście zapotrzebowanie na kwas foliowy nie znika, dlatego warto skonsultować z lekarzem dalszą suplementację np. Folik Mama 2/3, zwłaszcza, że skład nie ogranicza się jedynie do kwasu foliowego.

Preparaty Folik i Folik Mama

Wiemy już, że zawarty w preparatach Folik kwas foliowy ma ogromne znaczenia dla funkcjonowania organizmu przyszłej mamy i płodu, m.in.:

  • wspiera prawidłową produkcję krwi,
  • pomaga zwalczać zmęczenie i zły nastrój,
  • wspiera układ odpornościowy,
  • minimalizuje ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej.

W przypadku suplementów Folik Mama 1 oraz Folik Mama 2/3 skład został wzbogacony o dodatkowe, cenne substancje. W serwisie http://www.swiadomemacierzynstwo.com/suplementacja znajdziemy szczegółowy opis poszczególnych suplementów. Warto jednak wiedzieć, że zawierają one odpowiednio:

  • Folik Mama 1 (dla kobiet w pierwszym trymestrze ciąży) poza kwasem foliowym ma w składzie jod i nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 (DHA),
  • Folik Mama 2/3 (dla kobiet w drugim i trzecim trymestrze ciąży oraz w okresie karmienia piersią) zawiera oczywiście kwas foliowy, a także jod, kwas tłuszczowy DHA, magnez i witaminę D.

Są to składniki bardzo ważne dla zdrowia przyszłej mamy oraz dla dziecka, niestety nie zawsze możemy dostarczyć je w diecie. Szczególnie jeśli chodzi o kwas foliowy, należy bowiem zapewnić przyszły mamom odpowiedni poziom tej substancji. Dlatego profilaktycznie kobiety w ciąży powinny zażywać 0,4 mg kwasu foliowego dziennie, przez okres co najmniej 1 miesiąca przed poczęciem i w pierwszym trymestrze ciąży. Natomiast w przypadku wad cewy nerwowej u wcześniej urodzonych dzieci profilaktyczna dawka wrasta do 4 mg kwasu foliowego na dobę.

Suplementacja ma oczywiście bardzo duże znaczenia dla prawidłowego przebiegu ciąży. Niemniej jednak nie zapominajmy, że najistotniejszy jest zdrowy tryb życia, zbilansowana dieta oraz opieka lekarza prowadzącego. Pamiętajmy, że w razie problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem! Szczególnie ważne jest to w przypadku kobiet w ciąży.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany