Zbilansowana dieta wymaga odpowiednich proporcji produktów białkowych, zawierających zdrową postać tłuszczy oraz składających się ze złożonych węglowodanów ułatwiających funkcjonowanie układu trawiennego. Nie do przecenienia jest rola mikroelementów, jak witaminy i minerały, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych. Orzechy dla zdrowia są w stanie zrobić wiele dobrego. Które z nich szczególnie warto włączyć do jadłospisu oraz w jakich ilościach? Odpowiedzi poniżej.

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 to niezwykle istotny element diety – zarówno w przypadku profilaktyki, jak i leczenia bądź okresu rekonwalescencji. Są one niezbędne, by utrzymywać w organizmie równowagę pomiędzy „złym” a „dobrym” cholesterolem i w efekcie – pozwolić na uniknięcie problemów z funkcjonowaniem układu sercowo-naczyniowego. Orzechy dla zdrowia warto spożywać codziennie, mimo ich wysokiej kaloryczności. Udowodniono, że już niewielka porcja jest w stanie zaspokoić zapotrzebowanie na pierwiastki, które trudno znaleźć w żywności innego rodzaju. Dodatkowo orzechy pozwalają na wzmocnienie układu nerwowego, usprawniają pracę mózgu, a nawet zmniejszają ryzyko otyłości czy chorób nowotworowych. I tak:

  • w migdałach znajdziemy mnóstwo pełnowartościowego białka, aż 270 mg magnezu w 100 gramach, a także fosfor. Prócz tego charakteryzuje je najwyższa zawartość niezbędnych dla pracy układu nerwowego witamin B2 oraz E (niezwykle silnego antyoksydantu zwalczającego wolne rodzniki);
  • orzechy włoskie charakteryzuje rekordowa wręcz zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, ale i wysoki procent witaminy B6. Dietetycy wskazują, że zaledwie 3 orzechy (najlepiej kupować świeże, w łupinie) zaspokajają zapotrzebowanie na kwasy omega-3 dla dorosłej osoby;
  • nerkowce – bardziej egzotyczne, choć równie łatwo dostępne orzechy o brazylijskim rodowodzie to doskonałe źródło białka, ale i takich pierwiastków jak żelazo, cynk, magnez czy fosfor;
  • popularne fistaszki, czyli orzeszki ziemne posiadają najwięcej białka ze wszystkich orzechów, zawierają też niacynę (czyli witaminę B3), jak również wit. E i kwas foliowy. Ich spożywanie zaleca się kobietom ciężarnym, jak również osobom nadużywającym alkoholu. W przypadku tych orzechów warto kupować naturalny i niesolony produkt – jednak trzeba zachować ostrożność, bowiem alergie pokarmowe w przypadku arachidów zdarzają się dość często i dają silne, nawet stanowiące zagrożenie dla życia objawy;
  • laskowe orzechy – polecane są szczególnie osobom z przypadłościami kardiologicznymi, z uwagi na wysoki udział w składzie procentowym kwasów jednonienasyconych tłuszczowych.

orzechy dla zdrowia

Podsumowując – zdrowa dieta musi zawierać chociaż niewielkie ilości orzechów, mimo ich wysokiej kaloryczności (warto dodać, że w parze z nią idzie tutaj nietypowo – niski indeks glikemiczny, sprzyjający utracie wagi). Oczywiście trzeba wybierać takie gatunki, na które nie jesteśmy uczuleni. Szeroka dostępność różnego rodzaju produktów oraz niewygórowana cena większości sprawia jednak, że nie stanowi to dużego problemu.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany