W dobie, gdy tak dużą uwagę zwracamy na kwestie zdrowotne, funkcjonowanie organizmu i racjonalne diety, coraz chętniej sięgamy po rozmaite suplementy diety. Staramy się w ten sposób uzupełnić niedobory, bowiem nie zawsze wraz z pożywieniem udaje się dostarczyć do organizmu wszystkich najważniejszych witamin, pierwiastków, mikro- i makroelementów. I to w takiej ilości, jakiej organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Jednym z tych pierwiastków, który spełnia ogromną rolę dla naszego organizmu, jest magnez. Czym jest, jaką spełnia rolę i w jaki sposób dobierać preparaty magnezowe?

Magnez w organizmie

Magnez jest pierwiastkiem, który pod względem ilości w naszym ciele, zajmuje drugie miejsce wśród wewnątrzkomórkowych kationów. Z kolei biorąc pod uwagę zawartość w organizmie, zajmuje czwarte miejsce. Aż 60% znajdujemy go w układzie kostnym. 39% przypada na mięśnie, zaś 1% na przestrzenie zewnątrzkomórkowe. U osób będących po 60-tym roku życia, jego ilość spada nawet o 80%.

Magnez w bardzo dużym stopniu wpływa na stan kości. Odpowiada za mineralizację, wpływa na ich wzrost, a także gęstość. To ważny składnik komórek tkanek miękkich. Pierwiastek ten stanowi kofaktor sporej liczby enzymów, które uczestniczą w przemianach tłuszczów, białek, a także węglowodanów. Kolejno ma swój znaczący udział w procesach energetycznych. Ma wpływ na przewodnictwo mięśniowo-nerwowe, jak i przepuszczalność błon komórkowych.

Dzięki obecności tego pierwiastka w organizmie, doskonale radzi sobie układ naczyniowo-sercowy. Ponadto wpływa korzystnie na procesy trawienne, ale i zapobiega tworzeniu się kamieni w nerkach. Pozwala wyregulować pracę tarczycy oraz korzystnie wpływa na drogi oddechowe, rozszerzając je. Co za tym idzie, wykazuje działanie wspomagające względem leczenia astmy oraz zapalenia oskrzeli. Jest w stanie skutecznie obronić organizm przed napływem toksycznych pierwiastków, które pochodzą chociażby z warzyw oraz owoców mających styczność z terenami skażonymi. Jest nieoceniony w leczeniu kontuzji, fibromialgii i przewlekłego zmęczenia.

Magnez sprawdza się u kobiet, które zmagają się z zespołem napięcia przedmiesiączkowego, jak i bólami menstruacyjnymi. Istnieje również spore prawdopodobieństwo, że z jego pomocą można zwalczać migreny i zapobiegać im, a także działać profilaktycznie względem cukrzycy typu II oraz występujących powikłań.

Niedobór i nadmiar

Nasz organizm może zmagać się z niedoborami i takie sytuacje najczęściej są argumentem, do zakupu odpowiednio dobranych suplementów. Może również wystąpić jego nadmiar. W przypadku niedoboru pojawiają się objawy, takie jak kołatanie serca, bezsenność, rozdrażnienie i nerwowość, zmęczenie, skurcze mięśni czy drganie powiek.

W przypadku nadmiaru organizm reaguje nudnościami oraz biegunkami. Jeśli dochodzi do przedawkowania w znacznym stopniu, mogą pojawić się zawroty głowy, trudności w oddychaniu, a nawet śpiączka.

Nadmiar magnezu jest rzadko występującym stanem, ponieważ zbyt duże ilości gromadzące się w organizmie, są coraz słabiej wchłanialne i usuwane przez nerki, jednakże w przypadku suplementacji trzeba zwracać uwagę na dawkę. Częściej zdarza się niedobór. W szczególności u osób narażonych na długotrwały stres, osób intensywnie pracujących umysłowo, kobiet w ciąży i będących w okresie menopauzy, osób stosujących diety odchudzające, w tym bardzo restrykcyjne.

Niedobór dużego stopnia stwierdza się dość rzadko. Na zbyt niski poziom magnezu narażone są jednak w największym stopniu osoby, które nadużywają alkoholu, zażywają środki odwadniające, walczą z przewlekłymi biegunkami, cukrzycą, zespołem wadliwego wchłaniania bądź są odżywiane dożylnie lub mocno odwodnione.

Zapotrzebowanie i źródła magnezu

Dobowe zapotrzebowanie na magnez kształtuje się na poziomie 300-400 mg. Poziom ten zwiększa się analogicznie do czynników stresogennych, intensywnej pracy umysłowej, w okresie ciąży czy karmienia. Produkty spożywcze, które są w stanie zadbać o prawidłowy poziom magnezu w naszym organizmie, to przede wszystkim zielone warzywa liściaste, orzechy oraz produkty pełnoziarniste. Najwyższą zawartość tego pierwiastka wykazują pestki dyni, otręby pszenne oraz kakao.

Suplementy i ich biodostępność

Gdy w grę wchodzi uzupełnianie niedoborów bądź uzupełnienie codziennej diety w ten istotny dla organizmu pierwiastek, zalecana jest suplementacja. Jednak jaki magnez wybrać? Dostępne preparaty to magnez, który może być zawarty w postaci różnych soli organicznych, na przykład mleczanu, cytrynianu czy asparaginianu. Do tego dochodzi magnez pod postacią soli nieorganicznych: węglanu czy chlorku. Do wyboru jest między innymi preparat Magvit, o którym więcej informacji znaleźć można pod adresem http://www.magvit.com.pl/magvit-b6.

Wybierając pośród suplementów, warto zwracać uwagę na rodzaj soli, w składzie której znajdują się jony magnezu, dodatki jonów potasu oraz witaminy B6, a także ilość jonów zawartych w jednej tabletce. To ważne, by zakupić suplement dostosowany do swoich potrzeb.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany