Posiadanie pojazdu jest współcześnie dla wielu osób koniecznością. Wedle szacunkowych danych w Polsce co roku nabywanych jest ponad 400 tysięcy aut z salonów, nie wliczając samochodów używanych. Zarówno jedne jak i drugie wymagają regularnej konserwacji, okresowych przeglądów, wymiany części. Jedną z usług oferowanych w ramach gwarancji (na nowe pojazdy) jest podstawowy serwis samochodu. Warto sprawdzić, co taki wariant obejmuje.

Zaniedbanie regularnego serwisu może prowadzić do wielu groźnych – dla bezpieczeństwa użytkowników samochodu oraz dla finansowej kondycji jego właściciela – konsekwencji. Jak wiadomo prowadzony okresowo podstawowy serwis samochodu pozwala nie tylko wymieniać podstawowe elementy, ale też zdiagnozować ewentualne poważniejsze problemy jeszcze w fazie, gdy naprawa jest mniej kosztowa. Usługa taka jest prowadzona na stacjach obsługi – autoryzowanych przez producenta samochodu bądź nie.

Podstawę serwisu stanowi przegląd techniczny – taka diagnostyka jest koniecznością, by móc przeprowadzić kolejne działania, a eksploatacja pojazdu była bezpieczna. W ramach podstawowego serwisu bardzo ważne są: wymiana oleju oraz filtra oleju. Należy to robić z uwagi na konieczność zapewnienia ochrony układowi smarowania. W przeciwnym razie może dość do zatarcia elementów silnika. Jeśli chodzi o częstotliwość, to jest ona zależna od eksploatacji samochodu. Najczęściej olej wymienia się do 12 – 15 tysięcy kilometrów, jednak warto brać pod uwagę także zalecenia producenta. Przy okazji warto wymienić też filtry – zużyte nie działają prawidłowo, co prowadzi nie tylko do gorszych rezultatów pojazdu na drodze, ale też do mniejszego komfortu podróżowania. Filtrem, o którego wymianie często (i kompletnie niesłusznie) się zapomina jest filtr przeciwpyłkowy – tymczasem to od niego zależy, czy wewnątrz kabiny będzie unosił się przyjemny zapach. Oczywiście najistotniejszym filtrem z punktu widzenia układu motorowego jest filtr paliwa.

podstawowy serwis samochodu

W ramach podstawowego serwisu kontrolowany jest również stan paska rozrządu, a także łańcuchy w układzie rozrządu – to one odpowiadają m.in. za to, jak głośno pracuje silnik.

Specjalista powinien też ocenić, w jakim stanie jest świeca zapłonowa (w benzynowych silnikach) bądź żarowa (w dieslach). Ich wymiana nie jest kosztowna, ale trzeba pamiętać o regularnej konserwacji. Usługa serwisowa musi obejmować też inne zadania, takie jak kontrola płynów: hamulcowego i w chłodnicy (oba wymienia się średnio co 2 lata), kontrola stanu ogumienia (ciśnienia w kołach, wysokości bieżnika). Aby pojazd działał prawidłowo warto sprawdzić także, w jakiej kondycji znajduje się akumulator oraz instalacja elektryczna. Dzięki temu zyskamy pewność, że samochód nadaje się do dalszej eksploatacji.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany