„Nie zniósłbym, gdyby ktoś spojrzał na moje buty i powiedział O Boże! Wyglądają na takie wygodne!” powiedział niegdyś Christian Louboutin, jeden z najbardziej znanych projektantów obuwia na świecie. Czy oznacza to, że piękne buty zawsze skazują ich właścicielki na cierpienia i niewygody? Zdecydowanie nie! Ważne jest jednak, aby dobierać obuwie adekwatnie do planowanej aktywności, gdyż niewygodne buty nie tylko odbierają przyjemność z wykonywanych czynności, ale mogą mieć negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Buty dla aktywnych

Wygoda i wytrzymałość to cechy szczególnie ważne przy wyborze butów dla fanów sportu. Dla biegaczy najlepsze jest obuwie o elastycznej podeszwie amortyzującej wstrząsy. Długotrwałe używanie do tych celów nieodpowiedniego obuwia może powodować urazy stawów bądź przyspieszać postęp choroby zwyrodnieniowej, a w rezultacie powodować ból i ograniczenie ruchomości. Warto zwrócić uwagę na materiał, z jakiego wykonane jest obuwie. Specjalne tkaniny przepuszczające powietrze, pozwalają skórze oddychać, zmniejszając tym samym ryzyko obtarć. Dla wielbicieli górskich wędrówek najlepsze są z kolei buty dość sztywne, z dobrym bieżnikiem na podeszwie. Przy długich trekkingach w trudnym terenie warto założyć buty za kostkę, które zapewniają stabilność stawów skokowych i chronią przed urazami.

Na specjalne okazje

Klasyczne szpilki czy gigantyczne koturny – buty na wysokim obcasie są niezbędnym wykończeniem każdej imprezowej kreacji. Niestety po całonocnym szaleństwie nogi mogą być przemęczone, ciężkie i obolałe. Aby zminimalizować ryzyko nieprzyjemnych konsekwencji należy wybierać odpowiednio wyprofilowane buty, a jeżeli stopa nie leży idealnie można wspomóc się wkładkami w postaci żelowych poduszeczek pod palce, skórzanych podpiętków czy stabilizującymi wkładkami na całą długość stopy. W efekcie śródstopie powinno być podparte, ustabilizowane i zamortyzowane. Pozwoli to uniknąć bólu stopy, a w przyszłości zmniejszy negatywne skutki dla kręgosłupa. Długie przebywanie w pozycji stojącej sprzyja powstawaniu obrzęków, szczególnie u osób cierpiących z powodu chorób żył. Pomocny może okazać się żel z heparyną. Poprawia mikrokrążenie, wykazuje miejscowe działanie przeciwzakrzepowe, przeciwobrzękowe i przeciwzapalne. Zawsze szykując się na przyjęcie warto spakować płaskie obuwie na zmianę, aby dolegliwości związane z niewygodnym obuwiem nie zmusiły nas do zbyt wczesnego opuszczenia uroczystości.

Codzienna wygoda

Na co dzień warto jednak unikać noszenia zbyt wysokich obcasów, gdyż podniesienie pięty zmienia sposób rozłożenia ciężaru ciała względem stopy, co może prowadzić do jej deformacji, a także zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa. Do pracy warto wybierać wygodne obuwie na płaskiej podeszwie. Dla osób szczególnie przywiązanych do obcasów jest jednak dobra wiadomość – naukowcy określili optymalną wysokość „zdrowego obcasa”, która wynosi od 2,5 do 4 cm. Ważny jest również jego kształt – na co dzień należy wybierać buty na słupku, które zapewniają lepszą stabilność. Dla kobiet, które zdecydują się jednak na płaską podeszwę wybór jest szeroki: półbuty, sztyblety, baleriny, lordsy, trampki czy sneakersy… Niezależnie od rodzaju, najważniejsze jednak jest, aby but był w odpowiednim rozmiarze i zapewniał nie tylko komfort i wygodę, ale także pewność siebie użytkownika.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany